Bli medlem! Samla dina viner, få vintips efter
din smaktyp samt prata och läs om vin.
Registrera dig här! Glömt ditt lösenord

delete

Våra regler!

Det här accepterar vi inte:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, främlingsfientliga eller sexistiska yttranden eller budskap.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.
Den som gör ett inlägg som strider mot svensk lag ansvarar personligen för detta.

delete

Logga in!

Vissa uppgifter är inte rätt ifyllda – se rödmarkerade delar nedan.
  • Lösenord ej ifyllt.
  • Användarnamn ej ifyllt.
  • Lösenord fel.
  • Användarnamn fel.
  • Användaren är inte verifierad.

Du som är medlem logga in här:

Glömt lösenordet?

Registrera dig gratis!

Är du inte medlem kan du registrera dig här. Det är superenkelt och ger dig tillgång till hela sajten med t.ex. din egen vinsida och forumet.

registrera dig här!



delete

Glömt lösenord

Vissa uppgifter är inte rätt ifyllda – se rödmarkerade delar nedan.
  • Du måste fylla i en e-postadress.
  • Den angivna e-postadressen är felaktig.

Fyll i din e-postadress nedan så skickar vi ett nytt lösenord till dig:

delete

Våra regler!

Det här accepterar vi inte:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, främlingsfientliga eller sexistiska yttranden eller budskap.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.
Den som gör ett inlägg som strider mot svensk lag ansvarar personligen för detta.

Foto: Gunnar Ask

Öl kan ge starka ben

18 augusti 2009 i 0 kommentarer

 

 

 


NYHETER Ny undersökning visar att kvinnor som dricker måttligt med öl har starkare benstomme än de som helt avstår drycken.

Enligt forskarna innehåller öl skyddande fytoöstrogener.

 

– Jag skulle tro att ett glas om dagen kan minska risken för benskörhet, säger ortopeden Karl Michaëlsson.

 

Benskörhet är ett vanligt problem för kvinnor som passerat övergångsåldern och det ökar risken för frakturer senare i livet. Nu visar en ny studie gjord av ett forskarteam på det spanska universitetet i Extremadura att öl kan öka bentätheten – om man dricker måttligt. Kvinnor som drack upp till fem alkoholenheter av drycken om dagen hade högre bentäthet än de som inte drack alls. Mängden motsvarar cirka fem glas mellanöl.

Annons:

 

Ökad risk för benbrott
Enligt forskarteamet ligger växthormoner, så kallade fytoöstrogener, i ölen bakom de positiva effekterna. De rekommenderar inte att man dricker öl för att stärka benen, men menar att fytoöstrogenet är värt att undersökas närmare, skriver BBC.
Ortopeden Karl Michaëlsson, som forskar om benskörhet på Akademiska sjukhuset i Uppsala, säger att studien visar att det finns en koppling mellan öldrickande och ökad bentäthet, men den har inte tagit hänsyn till många andra faktorer som fysisk aktivitet och nivån av D-vitamin i blodet.
Tidigare studier visar att det finns ett U-format samband mellan alkoholintag och benbrott – både för mycket och för lite alkohol ökar risken.

 

– De som dricker mycket alkohol ramlar oftare och bryter något ben jämfört med andra. Ett högt intag är även kopplat till rökning, näringsbrist och låg fysisk aktivitet – saker som ökar risken för benskörhet, säger Karl Michaëlsson.

 

"Ett glas om dagen lagom"
Samtidigt har även nykterister högre risk för benbrott. Det kan bero på att de inte drar nytta av alkoholens östrogena effekter, vilket skyddar mot benskörhet.

 

– Det är svårt att säga var gränsen går, jag skulle tro att ett glas om dagen är lagom. Men det är viktigt att komma ihåg att öldrickande även har andra hälsoeffekter – både negativa och positiva, säger Karl Michaëlsson.

 

Nästan 1 700 kvinnor deltog i studien – genomsnittsåldern var 48 år. Ultraljud användes för att kontrollera bentätheten i deras fingrar. Faktorer som alkoholintag, vikt och ålder har räknats in i resultatet.



Annons:


delete

Logga in!

Vissa uppgifter är inte rätt ifyllda – se rödmarkerade delar nedan.
  • Lösenord ej ifyllt.
  • Användarnamn ej ifyllt.
  • Lösenord fel.
  • Användarnamn fel.
  • Användaren är inte verifierad.

Du som är medlem logga in här:

Glömt lösenordet?

Registrera dig gratis!

Är du inte medlem kan du registrera dig här. Det är superenkelt och ger dig tillgång till hela sajten med t.ex. din egen vinsida och forumet.

registrera dig här!




Kommentera   redan Medlem?   Logga in


läs våra regler






© 2009 VinVin.se - ansvarig utgivare Susanne B Olsson.
Den här sajten vänder sig till dig som är 20 år och äldre - läs vår policy.